Κυριακή, 25 Απριλίου 2010

Δε μπορείς ή δε θέλεις; Ιδού άλλη μια απορία.

Σας έχουν πει ποτέ τη φράση "Δεν υπάρχει δεν μπορώ, υπάρχει δε θέλω"; Μικρή την άκουγα συχνά, συνήθως σε κάτι προπονήσεις που σταδιακά αραίωσαν μέχρι που σταμάτησαν τελείως. Αδυνατούσα να καταλάβω τη βάση του επιχειρήματος. "Δεν υπάρχει δε μπορώ. Υπάρχει δε θέλω." Πού ξέρεις εσύ τι υπάρχει και τι δεν υπάρχει; Και δηλαδή, αν δεν ήθελα να είμαι εδώ και να κάνω αυτό που κάνω, τότε γιατί έρχομαι κάθε απόγευμα στο γήπεδο, για να βλέπω τα μούτρα σου; Απλώς, αυτό που ζητάς είναι υπερβολικό και όσο κι αν προσπαθώ, και με βλέπεις να προσπαθώ, δυστυχώς δεν μπορώ να το καταφέρω. Νομίζεις εγώ δε θα ήθελα να είμαι άριστη, να μπορώ να καταφέρω τα ακατόρθωτα, να πιάνω το δίσκο και να τον εκτοξεύω στο διάστημα;
Άντε και παραβλέπουμε την απολυτότητα της φράσης και λέμε ότι θα μπορούσε να είναι ορθή. Γιατί να μην πηγαίνει αντίστροφα; "Δεν υπάρχει δε θέλω, υπάρχει δεν μπορώ". Μια χαρά μου ακούγεται εμένα. Θυμηθείτε όλους εκείνους που κατά καιρούς σας πρήζουν κοκορευόμενοι τι και τι θα μπορούσαν να κάνουν. "Θα μπορούσα κάλλιστα να γίνω μοντέλο, είμαι μια θεά. Αλλά δε θέλω.". "Ο μπαμπάς μου πήγε στο Παρίσι τα Χριστούγεννα. Θα μπορούσα να πάω κι εγώ αν ήθελα αλλά δεν ήθελα." "Πω πω, κοίτα τι χάλια που παίζει αυτή σ' αυτήν την ταινία! Εγώ καλύτερη θα ήμουνα. Τώρα που το λέμε και ηθοποιός θα μπορούσα να γίνω αν ήθελα. Αλλά δε θέλω..."

Τέλος πάντων, το συμπέρασμα είναι: οι ειδικοί λένε ότι όσες φράσεις περιέχουν απόλυτους όρους (βλ. π.χ. δεν υπάρχει) είναι λανθασμένες. Καμένες από χέρι. Καθένας είναι διαφορετικός, καθένας θέλει και μπορεί διαφορετικά πράγματα. Και άντε και δε θέλω να κάνω κάτι και δεν το κάνω και το καταλαβαίνεις ότι δεν είναι πως δεν μπορώ είναι πως δε θέλω και μου πετάς τη φοβερή σου ατάκα... Αλήθεια, τι περιμένεις να γίνει; Αφού μόνος σου το λες ότι δε θέλω να το κάνω, γιατί περιμένεις με μιας να αλλάξω γνώμη;

4 σχόλια:

  1. Όταν δεν θέλεις, δεν μπορείς κιόλας και όταν δεν μπορείς δεν θέλεις!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Τι κάθομαι και αναλύω... Άλλες φορές θα λέω σε σένα την ιδέα μου να μου τη δίνεις πίσω συμπυκνωμένη και αριστουργηματική!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Πάντως ως άνθρωποι μπορούμε να κάνουμε πολλά, όχι τα πάντα, αλλά ωστόσο πολλά, αρκεί ...να θέλουμε! Τώρα αν δεν θέλουμε είναι άλλο ζήτημα!
    Μη σκας, η δική σου ανάλυση μου βγαλε τέτοια κουβέντα!
    Καλημέρα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή